Circuit

Hoe ziet de circuit lay-out van GP Nederland eruit?

Als je het Formule 1 nieuws een beetje in de gaten gehouden hebt, dan weet je ongetwijfeld dat er in 2020 in Zandvoort na 35 jaar weer een Grand Prix georganiseerd mag worden. De officiële planning voor het komende seizoen moet nog door het Formula One Management (FOM) bekend gemaakt worden, maar betrouwbare bronnen zijn het er over eens dat Zandvoort in mei de lijst mag gaan verrijken. Momenteel zijn er belangrijke discussies gaande over hoe het circuit er dan uit moet komen te zien. Er zullen de nodige aanpassingen gedaan moeten worden, want in de laatste 20 jaar is de baan eigenlijk weinig veranderd. Er wordt nog weinig losgelaten over de plannen, maar de geruchten tot nu toe beloven veel goeds.

Circuit van Zandvoort

Het circuit op dit moment

De laatste Grand Prix in Zandvoort vond plaats in 1985 en deze werd gewonnen door Niki Lauda. Sindsdien zijn er natuurlijk nog wel evenementen georganiseerd op het circuit, maar voor een Grand Prix is de baan nog niet klaar. Toen vijfmalig wereldkampioen Lewis Hamilton werd gevraagd over zijn mening over Zandvoort zei hij terecht: “Het was een vet circuit toen ik er vroeger als jonge jongen kwam, er werd alleen niet zo erg veel ingehaald. Ik weet niet of dat heden ten dage anders zal zijn”. Het circuit staat bekend als uitdagend, het heeft 13 bochten en een lengte van 4,3 kilometer. Nu is het de kunst om door bepaalde aanpassingen te maken de gemiddelde snelheid omhoog te halen en zo het circuit klaar te maken voor de Grand Prix races.

Map van het Circuit van Zandvoort

Het Circuit van Zandvoort anno 2019. De bekendste bochten zijn de Tarzan-en de Gerlachbocht (vernoemd naar de in 1957 verongelukte Dr. Wim A. Gerlach)

Mogelijke aanpassingen

Het is niet vreemd dat het circuit niet gereed is voor een groot evenement zoals de Grand Prix. Volgens Prins Bernhard van Oranje, de mede-eigenaar van het Zandvoortse racecircuit, moeten de aanpassingen binnen een winter kunnen worden afgerond en er wordt beweerd dat de eerste opdrachten hiervoor al de deur uit zijn. Natuurlijk zijn er problemen die moeten worden opgelost die te maken hebben met bereikbaarheid. Menig racefan kan zich de kilometerslange files rondom Zandvoort nog wel herinneren tijdens de Jumbo Racedagen. Verder moeten de tribunes worden aangepast, zodat deze de vele Grand Prix bewonderaars kan huisvesten en zullen de pitstoppen Grand Prix-waardig moeten worden gemaakt. Dit zijn echter allemaal cosmetische aanpassingen waarmee het evenement de grote belangstelling aan zal kunnen. Ook het circuit zelf zal op bepaalde plekken worden aangepast.

Bocht in circuit van Zandvoort

Het circuit nu en in 2020

Zoals Hamilton terecht aangaf was dat inhalen op het huidige circuit lastig is en dat betekent potentieel een vrij saaie race met één coureur aan kop. Om dit tegen te gaan zullen bepaalde bochten moeten worden aangepast en moeten er rechte stukken moeten worden gecreëerd waar coureurs de DRS open kunnen zetten en de uitdaging met elkaar aan kunnen gaan. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden rondom de Arie Luyendijk Bocht, de Kumhobocht, de Tarzanbocht en het Scheivak. Hier zullen ook de grindbakken gedeeltelijk moeten worden verwijderd en worden vervangen door asfalt. Uiteraard zal de gehele baan effen gemaakt worden met een nieuwe afsaltlaag.

De exacte plannen

Totdat Zandvoort officieel op de raceplanning voor 2020 staat, zijn de mogelijke veranderingen die moeten worden doorgevoerd nog grotendeels speculatie. Uiteraard hebben van Oranje en consorten hier al lang beslissingen over gemaakt, maar wat de uitvoering wordt dat moet nog blijken. Gelukkig is iedereen het erover eens dat de werkzaamheden gemakkelijk en snel kunnen worden uitgevoerd. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn dat Zandvoort in 2020 niet klaar is voor de eerste Nederlandse Grand Prix van de 21e eeuw.