Assen

Waarom is de grand prix niet in Assen?

Het is al even bekend dat de Nederlandse Grand Prix weer een feit is. De eerste van 5 wedstrijden moet plaatsvinden in mei 2020 en daarmee is dit evenement na 35 jaar weer terug op onze bodem. Dit is natuurlijk geweldig nieuws, omdat het Nederland op de kaart zet en het de Formule 1 fans van ons land de mogelijkheid geeft om Max Verstappen tijdens een thuiswedstrijd te mogen bewonderen. Het circuit dat hiervoor is uitgekozen is Zandvoort, maar om dit te krijgen hebben ze een lange tijd moeten concurreren met Assen. In vele opzichten leek Assen ook de winnaar te worden. 

Beide circuits goedgekeurd door FIA

De reden waarom Assen niet gewonnen heeft, heeft niets te maken met de staat van het circuit. In tegendeel, in veel opzichten was Assen juist geschikter voor de Grand Prix dan Zandvoort. Beide circuits zijn door de FIA-keuring gekomen en werden beide geschikt gevonden om een Grade 1-licentie te bemachtigen. Aan beide circuits moesten wel veranderingen worden uitgevoerd en vooral Assen was hierover erg positief. De Drentse hoofdstad heeft meerdere malen aangegeven dat zij de financiën rond hebben en dat alleen het groene licht gegeven moet worden om de voorbereidingen in werking te stellen.

Circuit Assen

Assen is er klaar voor

Marco Out, burgemeester van Assen is in ieder geval erg enthousiast: “Het circuit leent zich qua infrastructuur heel goed voor de race, zeker als je kijkt naar de huidige investeringen en accommodatie”. Een ander groot voordeel dat door Out aangegeven wordt: “Dit jaar wordt de langste tribune van Europa hier in Assen gerealiseerd”. Het Noord-Nederlandse circuit is al gastheer van een enorm internationaal jaarlijks evenement en hierdoor lijken ze qua kennis en ervaring toch een streepje voor te hebben. Ook de infrastructuur om het circuit van Assen is aanzienlijk beter en geperfectioneerd voor de honderd duizenden bezoekers van de TT.

Assen reageert op F1-deal Zandvoort

Waarom dan toch Zandvoort?

De vraag waarom Zandvoort de Grand Prix mag organiseren en niet Assen is erg moeilijk te beantwoorden. Voor een lange tijd leek Assen toch echt de geschiktere kandidaat. Over de redenen valt dan ook eigenlijk alleen maar te speculeren.

  • Motoren: het circuit van Assen is specifiek ontworpen voor motorraces en niet voor autoraces en dit is een stempel die Assen blijkbaar niet kan afschudden. Dit neemt niet weg dat er in het verleden twee Formule 1 coureurs op de baan hebben gereden en beide hebben aangegeven dat het met een paar kleine aanpassingen prima geschikt zou zijn voor de Grand Prix.
  • Geschiedenis: wat betreft Formule 1 geschiedenis heeft Zandvoort een streepje voor. Het heeft vanaf het begin deel uitgemaakt van het kampioenschap en in totaal 34 Grand Prix races georganiseerd. Deze sentimentele waarde is hoogstwaarschijnlijk een belangrijke doorslaggevende factor geweest om toch voor Zandvoort te kiezen.
  • Meer support: Zandvoort lijkt altijd een soort van voorkeur gehad te hebben, zowel bij Liberty Media als bij de Nederlanders zelf. Daarnaast heeft Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, het circuit altijd sterk naar voren gebracht en gepromote voor de keuze.
  • Echt Nederlands: als laatste heeft Zandvoort natuurlijk een echt Nederlandse sfeer. Dit is niet alleen historisch zo, maar ook de ligging vlak aan de zee en midden in de duinen is natuurlijk erg karakteristiek voor Nederland met onze lange kustlijn en wereldberoemde duinpartijen.

Historische foto Grand Prix van Nederland in Zandvoort

De Grand Prix is terug in Nederland

Het belangrijkste feit uit dit verhaal is dat de Grand Prix terug is in Nederland en dit in ieder geval tot en met 2024. Er zullen 5 wedstrijden plaatsvinden en dat zet Nederland echt op de kaart. Daarnaast krijgt Max Verstappen de kans zijn kunsten op eigen bodem te vertonen en dat voor miljoenen Nederlandse Formule 1 fans. Of je nu bij team-Zandvoort of team-Assen behoorde, dit feit is voor velen al voldoende.