Historie

Geschiedenis van de Grote Prijs van Nederland

In mei 2020 verwelkomt Zandvoort na 35 jaar pauze de huidige Grand Prix coureurs van de wereld terug op haar baan. Het is bekend gemaakt dat het evenement de komende 5 jaar op de Formule 1 kalender zal staan. Het is erg gepast dat Zandvoort is gekozen als organisator van de race, omdat dit circuit al een lange Formule 1 loopbaan heeft doorgemaakt. Niki Lauda was de laatste coureur die de eerste plaats op het podium bereikte. Na 35 jaar pauze en het grote succes van onze eigen coureur en Grand Prix winnaar Max Verstappen komt dit evenement eindelijk terug naar Nederland. Voorheen de ‘Grote Prijs van Nederland’, gaat hier een interessante en ook zeer tragische geschiedenis aan vooraf.

Meer weten over?

Wie was de laatste winnaar in 1985?

Oprichting Grand Prix van Nederland

Oprichting circuit Zandvoort

Wie wonnen de voorgaande edities?

De Eerste Wereldoorlog

Dat Zandvoort een racestad is, dat blijkt wel uit het feit dat er in de jaren ’30 al regelmatig stratenraces gehouden werden. Het verhaal gaat dat we het Circuit van Zandvoort te danken hebben aan de burgemeester van de stad die tijdens de tweede wereldoorlog was aangesteld. Om te voorkomen dat de inwoners van Zandvoort voor dwangarbeid werden aangewezen heeft de burgemeester een deal gesloten met de Duitsers. Zij mochten een volledig rechte weg dwars door de stad aanleggen waarop ze parades konden houden na de overwinning in ruil voor een vrijstelling van de dwangarbeid voor de Zandvoortse inwoners. Deze rechte weg werd realiteit en deze werd later gekoppeld aan andere wegen om de kust beter te kunnen verdedigen. Na de oorlog werden deze wegen samengevoegd met de hulp van Sammy Davis, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1927. Het racecircuit was officieel een feit.

De eerste Grand Prix in Zandvoort

De eigenaren van dit spiksplinternieuwe circuit zaten niet stil en de eerste Grand Prix werd in Zandvoort gereden in 1948 (neemt vanaf 1952 deel aan het officiële Wereldkampioenschap Formule 1). De Thaise prins Bira won deze race in zijn oude Masserati. In het jaar daarna werd de eerste wedstijd gereden volgens de Formule 1 regels en Luigi Villoresi uit Italië voor Alfa Romeo was toen de winnaar. In het jaar daarna, dus 1950, zien we voor het eerst de titel Grand Prix van Nederland verschijnen en deze ging naar de Fransman Louis Rosier voor Talbot-Lago die ook het volgende jaar de overwinning in ontvangst nam.

Grand Prix van Nederland

Het circuit wordt aangepast

Behalve een pauze in 1954, 1956 en 1957 is er elk jaar een Grote Prijs van Nederland gehouden tot en met 1971. In dat jaar overleed de coureur Piers Courage nadat deze in een ongeluk terecht kwam bij de Oost tunnel. Het jaar daarna weigerden de coureurs nog in Zandvoort te rijden totdat er drastische veranderingen aan het circuit zouden worden gemaakt. Dit is ook precies wat de circuiteigenaren in dit jaar besloten te doen. Er werden nieuwe pits gebouwd, een chicane werd geplaatst voor de beruchte Bos Uit bocht en er werden geleiderails geïnstalleerd om de coureurs van de duinen en omringende obstakels te beschermen. 

Zandvoort vanaf 1973

Bij de aanvang van de Grand Prix van 1973 waren coureurs en toeschouwers positief, hing er een relaxte sfeer en waren er grote verwachtingen. De race ging perfect van start totdat de Brit Roger Williamson ook weer bij Tunnel Oost een ongeluk kreeg. Zijn auto vatte vlam en hij was zelf niet in staat eruit te klimmen, omdat hij op de kop was komen te liggen. Landgenoot David Purley zette zijn auto vervolgens aan de kant en probeerde hem te redden. Door een serie van grove miscommunicaties, brandweermannen die geen vlam vertragende overals droegen en een groot aantal andere flaters overleed Williamson aan rookinhalatie terwijl dit eigenlijk voorkomen had kunnen worden. Deze tragedie wordt ook wel omschreven als één van de meest donkere momenten in de geschiedenis van Formule 1.

Winnaar Grand Prix van Nederland 1978

Het einde van de Grand Prix in Nederland

Na de race van 1973 vond er elk jaar een Grand Prix in Zandvoort plaats tot 1985 en daarna is het circuit nooit meer opgenomen in het wereldkampioenschap Formule 1, tot nu. Precies 35 jaar nadat de laatste race gereden werd zijn de coureurs wederom welkom op Nederlandse bodem. De aandacht gaat dan natuurlijk uit naar Max Verstappen. Kan hij de eerste Nederlandse coureur worden die op het erepodium mag staan in eigen land? De toekomst zal het uitwijzen, want in mei 2020 kun je de eerste Grand Prix van de 21e eeuw wederom aanschouwen in Zandvoort.